Rijden in Europa:

Er zijn veel vragen over dit onderwerp door diverse media behandeld. De adviezen en de conclusie´s die getrokken worden zorgen dan ook voor veel verwarring. Wij zullen in het kort de belangrijkste punten behandelen. In veel Europese landen is slepen op de snelweg verboden. Dit houdt dan ook in dat u een systeem moet hebben die aan de eisen voldoet die de Europese richtlijnen voor aanhangwagens stellen. Aangezien op de meeste buitenlandse snelwegen slepen verboden is, zijn sleepsystemen op de snelweg ook verboden. CAR-A-TOW voldoet aan de eisen die men stelt aan aanhangwagens en is hier ook uniek in, mede door de jarenlange gebruikerservaringen in het buitenland. Verschillende buitenlandse overheidsinstanties hebben CAR-A-TOW dan ook de erkenning gegeven als aanhangwagen. Indien u meer wilt weten kunt u altijd contact met ons opnemen.

Moet het systeem voorzien zijn van een rem?                                     Geremd of Ongeremd:

Op uw kentekenbewijs van het te trekken voertuig staat wat het ‘toegestane maximum massa’ (F.2) van uw auto is. Dit wordt in tegenstelling tot Nederland in het buitenland gezien als hetgeen u met de auto als aanhanger mag vervoeren. Wij kennen geen auto´s die dan niet geremd hoeven te zijn, ook niet bijvoorbeeld een Smart. Er is veel onduidelijkheid omtrent dit feit in de media en verschillende forum´s. Indien u naar het buitenland gaat dient u altijd een mechanisch geremd systeem te kiezen. Dus niet met zenders, deze voldoen niet aan de aanhangwageneisen die de Europese richtlijnen hieraan stellen. Ook voor uw eigen veiligheid is het altijd verstandig om niet ongeremd rond te rijden. Uw camperkenteken geeft aan wat u ongeremd en geremd mag trekken.

Hoe werken de remmen?

Deze werken via een speciaal ontwikkelde remkabel. De remkabel zorgt ervoor dat uw auto remt in de mate waarmee u camper remt.

Is er kans op slingeren?

Uw auto is als “aanhangwagen“ het meest stabiel dit komt door de positie van de vier wielen. De combinatie rijdt veel stabieler dan normale aanhangwagens ook mede door de veel betere vering in uw auto. Uw auto als “aanhangwagen” heeft altijd veel betere rijeigenschappen dan een enkel assige aanhangwagen dan wel tandemaster.

Hoe werkt het sturen?

U steekt de sleutel in het contact en draait deze in de eerste positie. U laat de sleutel zitten zodat het stuurslot gedeblokkeerd wordt en niet op het stuurslot kan. Hiermee gaat de accu van uw auto niet leeg. U sluit uw auto af met eventueel uw reserve sleutel.

Wat is het gewicht wat CAR-A-TOW kan trekken?

Met ons systeem kunt u tot 1600 kilo trekken. Vaak kan uw camper volgens het kentekenbewijs niet meer trekken. Mocht u meer willen trekken dan kunt u contact met ons opnemen.

Snelheid?

De snelheidslimiet voor aanhangwagens is hiervoor van toepassing.

Achteruitrijden?

Ja, dat kan maar het vergt wel enige oefening. Voor de meeste onder ons is het gemakkelijker om gewoon de auto te keren. U heeft immers een motor in uw “aanhangwagen”.

Welk kenteken moet het getrokken voertuig hebben?

Uw auto dient zijn eigen kentekenplaten te voeren dus geen witte kentekenplaten. De auto dient voorzien te zijn van een geldige autoverzekering, wegenbelasting en geldige APK indien noodzakelijk. U heeft geen speciale verzekering nodig. Voor de zekerheid kunt uw contact opnemen met uw camperverzekering en doorgeven dat u voornemens bent uw auto achter uw camper mee te nemen. Dit kost u niets.

Moet ik rijbewijs BE hebben voor de combinatie?

In Nederland heeft u geen BE nodig om de combinatie te mogen besturen. Aangezien u in het buitenland aan de aanhangwageneisen moet voldoen is BE wel raadzaam. Indien u geen E heeft, kunt u hiervoor in het buitenland bekeurd worden. Voor slepen geldt deze bepaling niet, ook niet in het buitenland, maar dan kunt u bekeurd worden voor slepen op de snelweg. Wij weten uit ervaring dat deze manier van bekeuren in het buitenland wordt toegepast. Kortom in het buitenland heeft u zonder E altijd kans op 2 soorten boetes. De eerste is dat u geen E heeft en beboet wordt voor slepen op de snelweg. Ten tweede u een boete opgelegd krijgt omdat u een aanhanger vervoerd zonder geldig rijbewijs.

Onderhoud?

Het systeem is zeer onderhoudsvriendelijk, u heeft hier geen omkijken naar. Slechts een simpele check is voldoende. Wij raden u aan om elk jaar het systeem door uw CAR-A-TOW dealer te laten inspecteren. Dit raden wij u aan daar uw auto waarschijnlijk door derden wordt onderhouden. Deze zijn niet bekend met het monteren en onderhouden van het CAR-A-TOW systeem. U vind hier meer over onder garantie.
CAR-A-TOW Europa Copyright 2008-2015 Whiteseven webdesign